Wednesday 5 January 2011

8 måder supermarkederne narrer dig til at bruge flere penge

Pas på de gennemtænkte metoder supermarkederne benytter sig af, for at få dig til at bruge flere penge, og følg rådene nedenfor for at beskytte dig selv og din pengepung.

1. Indgangsområdet
Fælden: Internt omtaler butikkerne dette område som “afslapningszonen” – og med god grund. I denne del af butikken foretager kunderne typisk deres impulskøb såsom køb af DVDer, storkøb (mængderabat) og ferieprodukter, som appellerer til dem følelsesmæssigt. Dette område er indrettet således, at du pludselig overvejer at købe fx en pakke sprittabeletter til en eventuel fremtidig grillaften.

Hvad du kan gøre: Måske tror du at den bedst løsning på det problem er at vende det blinde øje til i denne del af supermarkedet, men det er ikke nødvendigvis den bedste idé, der kan eventuelt ske det, at du blot køber produkterne inden i butikken. Du bør derimod kigge på de udstillede varer for hvad de er: impulskøb som ikke er på din indkøbsliste. Hvis du kan undgå at lade dig lokke på dette tidspunkt, er det overvejende sandsynligt at du ikke køber disse produkter inden i butikken.

2. Frugt- og grøntafdelingen
Fælden: Nogle forbrugeradfærdseksperter mener at frugt og grønt er placeret i starten af supermarkederne, fordi frugt og grønt får dig til at føle mindre skyldig, som du fylder indkøbsvognen på din vej gennem supermarkedet. Men der er måske en anden og mere ligetil forklaring, frugt og grønt har nogle af de højeste avancer, og du er mindre bevidst om hvor meget du køber i starten.

Hvad du kan gøre: Køb frugt og grønt som noget af det sidste, det vil beskytte dig imod at købe for meget. Endvidere har netop frugt og grønt bedst af at tilbringe så lidt tid i indkøbsvognen som muligt for ikke at blive stødt.


Kun via dette link: http://gluto.com/rf/fhxcyep6/da


3. Særtilbud
Fælden: At have mange tilbud på samme tid opfordrer de handlende til at bruge penge. Disse tilbud prikker til vores følelser, og skubber fornuften i baggrunden. Vi tænker ’TILBUD’ uden at overveje yderligere.

Hvad du kan gøre: Tænk over den egentlige værdi af varen. Hvis du ville betale fuld pris for den under alle omstændigheder, så er det en god idé at købe den på udsalg. Hvis ikke, så er det blot udsalgsskiltet som lokker – lad være med at købe.

4. Gemte produkter

Fælden: Butikker har det med at stille populære produkter i midten af rækkerne, så du er nødt til at passere forbi en masse andre produkter på vejen. Forskning har vist at folk køber hvad der er placeret foran dem.

Hvad du kan gøre: Lad være med at stoppe op. Hvis en vare ikke er på din indkøbsliste, så lad den stå. Hvis du stadig har lyst til at købe den før du går til kassen, så gå tilbage og hent den, men det er ret sandsynligt, at du enten har glemt alt om den eller synes, at den ikke er besværet værd at gå tilbage efter.

5. Supermarkedernes egne mærker/brand (private label)

Fælden: Dette kommer måske som lidt af en overraskelse, men private label varer er ikke altid de billigste! Rigtig mange mærkevarer kæmper om at forblive kundernes fortrukne valg og tilbyder derfor forskellige former for rabatter. Derfor finder du tit supermarkedernes egen mærker på bedre placeringer end mærkevarerne, da de derved er lettere at ”finde” og der er mindre risiko for at kunderne ser tilbudene på mærkevarerne.

Hvad du kan gøre: Sammenlign priserne hver eneste gang du handler, det er afgørende hvis du vil sikre dig de bedste tilbud.

6. Smagsprøver

Fælden: Selv hvis du ikke er sulten vil en lille smagsprøve psykisk gøre din krop klar til at spise. Forskning har vist at disse psykologiske tricks gør dig til en mindre disciplineret forbruger.

Hvad du kan gøre: Lad være med at tage i mod smagsprøver før du er næsten færdig med at handle, således undgår du at insulin kicket påvirker dit budget negativt.

7. Storkøb, mængderabat

Fælden: Vi tror instinktivt at storkøb betyder lavere priser, men det langt fra altid sådan. Supermarkederne har tit familiestørrelse, megapakker, storkøb og hvad de ellers kalder det på hylderne, og denne måde at præsentere varerne på gør os forbrugere ukritiske.

Hvad du kan gøre: Kig en ekstra gang på kiloprisen eller prisen pr. liter, styk, det hænder ganske tit at prisen på samme vare men i en mindre størrelse rent faktisk koster mindre. Du kan jo i bund og grund være ligeglad med, om du køber 2 pakker á 1 kg. eller en familiepakke på 2 kg. så længe at du sparer penge.

8. Udsalgsligende skilte og mærkater

Fælden: Forestil dig en pakke hakket oksekøb med en stjerneformet markat i stærk orange farve hvor der fx står 20 kroner – det må være et godt tilbud, ik’? Ikke nødvendigvis. Hvem har nogensinde sagt at en stærk orange stjerneformet mærkat skal betyde udsalg? Supermarkederne spiller dig et puds – lad være med at falde for det.

Hvad du kan gøre: Undersøg om varen reelt er på udslag, eller om mærkaten blot giver dig en udsalgsfornemmelse. Der er intet ulovligt for supermarkederne i at bruge denne prismærkningsstrategi, man kan dog sætte spørgsmålstegn ved det moralske i det. Hvis ikke du under alle omstændigheder ville have betalt fuld pris for varen, så lad den ligge.

Annonce: EuroMillions - Europas største statslotteri. Spil gratis hos gluto.dk i en uge, kun via dette link: http://gluto.com/rf/fhxcyep6/da

 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment